Skriven: 2008-11-15 Byggd: Oktober 2008 |
||
CarBlaster lever än!
Datorn har faktiskt fungerat utmärkt tills för någon vecka sedan när jag brände sönder moderkortet. Saken var den att jag svetsade direkt på bilen när jag bytte avgassystem och glömde såklart vid ett tillfälle att koppla bort minuspolen på bilbatteriet. (Ni får kolla in förra artikeln om Carblaster om ni inte redan har gjort det!)
Men det här va ju bra tänkte jag, nu kan jag ju köpa ännu fetare grejor! Där finns faktiskt några saker som har råkat gå sönder som jag inte har haft tid att fixa, så nu när detta hände så tog jag tag allt på en gång!
Moderkort
Det förra moderkortet var helt ok. Den enda direkta nackdelen med det var att den bara hade 2st USB portar vilket medförde att jag var tvungen att använda en USB-hub för att kunna koppla in allt vilket ledde till lite ostabilitet på vissa enheter ibland (det ska ju fungera utmärkt ändå, men det är ju alltid något som måste klydda).
Detta moderkortet har 4st USB-portar och har således löst mina USB problem. Andra fördelar är att det har Seriell ATA, stöd för DDR2 minnen istället för vanliga SDRAM och har en 1,6Ghz processor istället för bara 1Ghz. Det är alltså lite snabbare än mitt gamla =)
Intel D945GCLF Atom 1.6Ghz
Där är moderkortet monterat, inget konstigt… det är ett ITX moderkort precis som det andra, så skruvhålen passade rakt på. Enda modifieringen är kylflänsen på processorn, orginalet är väldigt högt och fick bytas ut mot en kortare för att få plats.
Strömförsörjning
Detta är ultracoolt! När jag byggde denna datorn 2003, då fanns det ingen speciellt utformad strömförsörjning till dator för användning i bil. Det har nu gått 5 år och det har hänt en del minst sagt. En riktigt bra sak är detta:
M2-ATX 6-24V DC/DC (160 Watt)
Detta drivdonet drivs med 12V direkt från bilbatteriet, det är en mycket bättre lösning än min förra. Då använde jag en DC/AC omvandlare, den omvandlar 12V till 230V. Sedan använde jag ett vanligt 230V ITX-nätaggregat för att driva datorn. Den lösningen är väldigt klumpig eftersom det första nätaggregatet gör när den tar emot de upptransformerade 12V från batteriet är att transformera ner de 230V till lågspänning igen, ganska onödigt.
Dessa kontakterna använder jag för att koppla ihop strömmen mellan bilen och datorn, väldigt bra och stabila kontakter (finns att köpa på ELFA).