Skriven: 2007-06-02 Byggd: Februari-Mars 2003 |
||
Lackering; förberedelse
Även här fanns ganska mycket att förbereda. Som vi befarade; kedjan tog emot på det bakre högra röret. Vi tog fram vinkelslipen och slipade ner röret lite. Detta räckte inte till, så vi fick sätta in röret i en tving och pressa ihop det lite. Då blev det helt perfekt! Fast nja… lite jobbigt att deformera ramen, men det fanns nog inget annat att göra tyvärr.
Eftersom vi inte hade ett rakt rör mellan sadelröret och styrhuvudet; som de flesta andra cyklar har, hade vi inte något att leda bromsvajern på till bakbromsen. Det var därför vi endast svetsade på två vajerstoppare (en till framväxeln och en till bakväxeln). Vi tänkte att vi skulle leda vajern inuti det vänstra långa böjda röret med ett heltäckande vajerhölje, istället för att använda vajerstoppare. Därför borrade vi ett hål på sidan av röret; längst fram vid styrhuvudet, och ett hål ovanpå röret precis vid sadelröret. Dessa hål borrade vi snett in i röret, så att vajern inte skulle behöva böjas så mycket när den gick in och ut genom hålen.
Främre hålet.
Vi märkte vi att gängorna var lite dåliga i vevlagerhylsan, vilket gjorde att vi inte kunde skruva in vevhuslagret. Vi gick direkt till Cykelmakar’n. De har mycket utrustning och kunde lätt friska upp gängorna åt oss med en gängtapp.
Sadelröret behövde också brotschas upp, så att det blev exakt 26mm, därför att röret hade blivit lite buckligt på insidan efteratt vi hade svetsat på utsidan. Detta gjorde att vi inte kunde trycka ner sadelstolpen.
Sedan var det bara att slipa lite med sandpapper på några enstaka ställen. Nu var ramen helt förberedd inför lackering.
Lackering
Vi tänkte från början lackera ramen själv, men när vi hade svetsat allting färdigt kom vi fram till att vi inte vågade riskera någonting, eftersom allting hade blivit så bra. Det kändes bättre att lämna in ramen till professionella lackerare som lackerar med riktig pulverlackering, precis som man gör med alla andra cyklar.
Som tur var känner Mohammad en kille; vars far är chef över Ahnelövs Industrilackering. Vi ringde till honom och talade lite med honom om detta. Han sa att de kunde måla vår ram om Mohammads far kunde laga en cykel åt honom i gengäld; helt perfekt!
Ahnelövs Industrilackering.
Resultat
Vi tyckte att silver och svart passade bra ihop ;-)