Skriven: 2007-06-02 Byggd: Februari-Mars 2003 |
||
Svetsning; fortsättning
Så var det dags att fortsätta svetsa. Vi hade förberett de böjda rören ordentligt, sågat dem i rätt vinkel och slipat till dem lite. Vi svetsade först fast det korta röret som sitter mellan styrhuvudet och sadelröret. Det var väldigt svårt att få det rakt, först blev det något snett, men som tur är hade jag bara häftat fast det lite i båda ändarna. Tack vare detta kunde vi bända det rätt efteråt; med en rörtång, och till sist svetsa fast det ordentligt!
Nästa steg var de två avsågade bultbitarna. De skulle svetsas inuti de två långa böjda rören i änden längst fram; detta eftersom de två rören skulle sitta lite på utsidan av styrhuvudet. Skulle man försöka svetsa fast röret där direkt så skulle rörets mynning vara blottad. Bultbiten fyller ut mynningen och tillåter oss till och med att slipa ner utfyllnaden, så att det blir en jämn och fin övergång mellan det tunna och det tjocka röret!
Bultbitarna fastsvetsade.
Efter att jag hade svetsat fast bultbitarna var det dags att svetsa fast själva rören. Men innan vi kunde göra det var vi tvungna att märka ut var rören skulle korsa sadelröret, så att de två böjda rören inte skulle ligga helt inpå sadelröret; utan 5mm ifrån.
Vi letade upp en rund metallpinne och sågade av två stycken 5mm bitar av den och svetsade fast dem precis vid korsningspunkten av rören. Nu kunde vi svetsa fast rören. Det var perfekt anpassat längst bak, så det var bara att trä på rören på de gamla avsågade rören på bakgaffeln och svetsa fast dem där och sedan svetsa fast dem längst fram på styrhuvudet.
Här skulle de sitta efter att vi slipat ner dem.
Resultat, de båda långa rören på plats.
Sedan skulle de två sista rören på; de rören där bak som är rätt mycket böjda och bildar ett kors tillsammans med de långa böjda rören. Då stötte vi på ett stort problem! Vi hade inte tänkt på att kedjan löper precis där det röret ska sitta. STORA PROBLEM!
Först kom jag med en lösning som jag själv egentligen inte tyckte om, men jag kunde inte komma på något bättre. Sedan kom Mohammad på en annan lösning som jag inte alls höll med om. Så satt vi där och tänkte; väldigt länge. Till slut kom vi fram till en lösning som alla var nöjda med. Lösningen var en sorts blandning av de två tidigare förslagen. En perfekt lösning.
Från början hade vi tänkt svetsa rören ovanifrån sett rakt på bakgaffeln, men istället gjorde vi likadant som på de långa rören längst fram. Vi svetsade fast en rund metallpinne inuti, slipade till den och kunde sedan lätt svetsa fast den på utsidan av bakgaffeln. Men detta räckte inte. Vi var även tvungna att flytta själva kassetten (kuggkransarna) lite till vänster. Detta gjorde vi genom att ta bort några brickor till vänster om kassetten och lägga till några brickor till höger om den. På så sätt kom hela kassetten att flyttas åt vänster. Om detta inte räckte, kunde vi alltid klämma ihop röret efteråt. Detta var precis vad vi fick göra också.
Nu visste vi ju vad som skulle göras, så vi kapade av några centimeter av en metallpinne i passande tjocklek och svetsade fast den inuti röret. Sedan svetsade vi fast hela röret och gjorde likadant på andra sidan. Helt Perfekt! Alla huvudrören satt på plats.
Metallpinnen svetsad i röret; det bakre vänstra röret.
Alla rören på plats, även skärmfärste.
Nu skulle bara några småsaker på. Två vajerstopp, två bromsfästen, två pakethållarfästen, ett cykelstödfäste och till sist ett rör som sitter mellan de två bakersta rören precis ovanför hjulet; vilket används som fäste till stänkskärmen.
Vajerstopparna och bromsfästena sågade vi av från den gamla cykeln som vi hade sågat sönder innan. Det var inte speciellt svårt med dem. Det var bara att hålla dem med en tång och svetsa fast dem.
Pakethållarfästena är rätt enkla; det är ett litet och tjockt rör med ett gängat hål i mitten. Tyvärr äger ingen av oss en metallsvarv, därför körde vi till Lernia och frågade om de inte ville tillverka en sådan till oss. Det var inga problem; vi fick dem rätt snabbt mot betalning i form av ett paket cigaretter. För att kunna svetsa fast pakethållarfästena, fick vi tillfälligt montera en pakethållare och använda den som mall.
Till sist skulle cykelstödfästet svetsas fast. Jag letade igenom mina prylar där hemma och hittade en fönsterbrädhållare. Den hade perfekta mått för att ett cykelstöd skulle passa i den. Det var bara att såga av några centimeter och sedan borra ett hål i den; för skruven som fäster cykelstödet. Så var den färdig att svetsas på.
Pakethållare med lösa fästen.
Fästena endast häftade på.
Resultat av pakethållarfästena.
Då var all svetsning helt färdig!